středa 18. prosince 2013

The Raven Boys - Maggie Stiefvater (The Raven Cycle #1)

Moje hodnocení: 3.5/5

Kniha, která přímo překypuje tajemstvím. Někdy až moc a pro stromy skoro nevidíme les. K tomu si přidejte osudovou lásku, smrt a magii a dostanete The Raven Boys.

Už před časem mě okouzlilo prohlášení, že je tahle kniha takřka bez jakýkoliv romance. Že je tu hlavní příběh, kterej se netočí kolem toho, kdo dá pusu komu nebo kdo nemůže bejt s kým. Dala jsem týhle knize proto váhavě šanci, i když mě popis vůbec nezaujal. Ba naopak. Čišelo z něho přímo klasický YA o zakázaný lásce. No... po přečtení prvního dílu se stále nemůžu rozhodnout, který straně mám věřit.

Hlavní postavou (jednou z mnoha) je šestnáctiletá Blue, která je jedinou osobou ve svý rozvětvený domácnosti plný věštkyň, která nezdědila žádnej talent. Už od mala jí neustále cpou do hlavy, že pokud políbí svou pravou lásku, tak ho zabije. Není proto divu, že z Blue vyrostla holka od rány, která je pevně rozhodnutá se nikdy nezamilovat. A tahle naprosto normální Blue jednoho večera uvidí ducha kluka, kterej se jí představí jako Gansey. A jak jí bylo řečeno, jsou jen dva důvody, proč by někdo bez schopností najednou viděl ducha - buď je její pravou láskou, nebo ho zabije. Tak jako tak, Gansey do roka zemře.
“Who are you?” she called from a safe distance, as he dropped his forehead into his hands. His form had no outline at all, she saw now, and his face was truly featureless. There was nothing about him, really, that made him human shaped, but still, she saw a boy. There was something telling her mind what he was, even if it wasn’t telling her eyes.
There was no thrill in seeing him, as she had thought there would be. All she could think was, He will be dead within a year.
Gansey a jeho tři kamarádi - Ronan, Adam a Noah - jsou vedle Blue další hlavní postavy. Všichni, v čele s Ganseyem samozřejmě, pátrají po hrobce welšskýho krále Glendowera. Legendy praví, že Glendower jen spí a tomu, kdo ho probudí, splní přání. Problém je v tom, že nikdo neví, kde přesně je Glendower pochovanej. A tak jsme prostřednictvím nich vtažení do kolotoče geografických průzkumů, studování starých legend a textů v polozapomenutých jazycích, EMF signálů a podobně. A ve chvíli, kdy Gansey požádá o pomoc místní věštkyně, je zapojenej i okultismus.
To Adam’s relief, Gansey left out the part about how he believed the legends that said Glendower was still alive, centuries later. He left out the part about how he believed the eternally sleeping Glendower would grant a favor to whoever woke him. He left out the part about how it haunted him, this need to find this long-lost king. He left out the midnight phone calls to Adam when he couldn’t sleep for obsessing about his search. He left out the microfiche and the museums, the newspaper features and the metal detectors, the frequent flier miles and the battered foreign language phrase books.
And he left out all the parts about magic and the ley line.
Zní to pěkně. Ale. První půlka byla strašná. Byla jsem dost zklamaná - "Raven boys" byla banda emo teenagerů, kteří jako by neustále vykřikovali Máme tajemství! Ale nepovíme ti, co to je! Ale jsme hrozně tajemní! Heč! Měli nepřekonatelný problémy nebo se snad i chtěli zabít. Bleh, divný.

Působilo to na mě i dost přepatlaně. Byla tu hromada POV, kdy se snad každá postava prala o to, aby nám mohla příběh vyprávět z vlastní strany. Myslím, že by bohatě stačila Bluina a Ganseyova zápletka - kdy a jak se Blue zamiluje do Ganseye, když se jí očividně líbí jeho kamarád Adam? A jak Ganseye vlastně zabije? Nebo proč Gansey hledá Glendowera a jestli ho najde. A pokud jo, tak co se nakonec stane? Rozhodně mi přišlo už přehnaný dávat tam navíc tajnou agendu Bluiny tety, Ronanovo očividný trauma/tajemství nebo nedej bože jeho pochybnej vztah s bratrem, osud učitele latiny nebo Noaha. Bylo to utopený v detailech jako Bluina excentrická rodinka, Adamova rodinná situace a to nemluvě o Ronanově a Ganseyově zázemí. Bylo to zmatečný a frustrující. Autorka se rozhodla sledovat tolik dějových linek, že se příběh sotva posouval kupředu. A nepomohlo tomu, že všechny ty informace na nás vybalila najednou a hned ze začátku.

Korunu tomu nasadil fakt, že se kniha sice tváří, že není o lásce, ale hned úvod začíná tím, že je Blue souzený, že zabije svou pravou lásku. Neboli hned je na scéně láska společně s důvodem, proč naše osudová dvojice nemůže bejt spolu. Plahočila jsem se první půlkou, která byla stereotypní YA i přes snahu působit originálně. Zřejmě jsem ještě nikdy nečetla skutečný YA - jak zjišťuju, je rozdíl, když má kniha náctiletý hlavní postavy a když je cílená na náctiletý osoby.

Ale. Druhá půlka jako by otočila o 180 stupňů. Nevím, jestli to bylo tím, že jsem se konečně začala orientovat, nebo že si autorka konečně vybrala pár věcí, na který se zaměřila, ale příběh prudce vystřelil kupředu. Mělo to spád, bylo to skvělý. Emo hoši se konečně vzpamatovali a začali něco dělat. Tajemno a nadpřirozeno nabralo na intenzitě a mně až začal nadšením běhat mráz po zádech. Takhle to mělo bejt hned od začátku! Byla tu řádka nečekaných odhalení, který tomu dodaly tu správnou šťávu. Vymažte tu zmatečnou první půlku a dostanete briliantní knihu.

Ovšem vzhledem k existující těžkopádný a vleklý první polovině nemůžu říct, že by se mi kniha jako celek vyloženě líbila. Ale má rostoucí kvalitu (rozhodně lepší, než kdyby tomu bylo naopak), takže jsem dost zvědavá na další díl.

Edit: Po dočtení druhý knihy (bez spoilerů) musím říct, že to má opravdu rostoucí kvalitu a že většina toho, co se mi tady nelíbilo, tam dostala smysl, nebo se mi dokonce začala líbit! Určitě doporučuju.

3 komentáře:

  1. Chystá sa to aj v slovenčine ? :) ALebo aspoň češtine? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se, že nevím. Zaslechla jsem už spoustu náznaků, že to vyjde určitě v češtině, ale ještě jsem to neviděla ničím podložený (potvrzení od nakladatelství apod).
      Ale já osobně věřím, že jo. Knihy of Stiefvaterový se u nás už překládají. Byli by blázni, kdyby nepřeložili i tohle - má to mnohem lepší hodnocení než už vydaní Vlci z Mercy Falls.

      Vymazat
    2. Tak nakonec se nemuselo zas až tak dlouho čekat. První kniha je už přeložená do češtiny.

      Vymazat