pátek 26. července 2013

Taboo for You - Anyta Sunday

Moje hodnocení: 4/5

Kniha, kde skoro všichni lžou o svý orientaci, někteří i sami sobě. O snaze vyzkoušet všechny blázniviny, který jsme nestihli, když nám bylo dvacet. Vtipný, sexy ale i dojímavý.

Asi se mi téma gay for you ještě nezajedlo. Už jsem od Anyty Sunday četla jednu knihu a byla skvělá. Zhruba do půlky, pak to šlo k šípku. Dala jsem jí ještě jednu šanci a potají jsem doufala v trochu tý nádhery, kterou předvedla, že umí napsat. Vtip, lidi! Vtip! Občas člověk potřebuje od všeho toho melodrama vypnout.

Máme tu Sama, kterej vyšiluje, že se blíží třicítka a jeho život byl doposud poměrně nezajímavej. Už v patnácti se stal otcem, musel tak předčasně dospět a na nějaký to užívání neměl čas. Tak co to takhle napravit a vrhnout se na svůj seznam Věci, který musíš ve dvaceti udělat...

Pak tu máme Luka, kterej je v háji. Nějak pozapomněl svýmu sousedovi Samovi, kterej je zároveň jeho nejlepší kamarád, zmínit, že je gay. I když to už všichni v jeho okolí ví. Pozapomíná na to už nějakých sedm let... Proto, když náhodou objeví Samův seznam, začne se mu v hlavě rodit plán.

No a nakonec tu máme Jeremyho, Samova syna, kterej se snaží strávit svý patnáctiny se svou holkou a užít si trochu tý akce. K tomu by se ale nejdřív musel zbavit svých přehnaně ochranářských rodičů, kteří se bojí, že by Jeremy mohl udělat stejnou chybu jako kdysi oni a zbouchne nějakou holku. Tak proč nepředstírat, že je gay? Tam žádná nehoda nehrozí...

Kniha byla psaná v první osobě ze třech různých pohledů - Sama, Luka a Jeremyho - podle toho, kdo byl zrovna na řadě. Hrozně se mi to líbilo. Nejen, že jsem si tak mohla přečíst myšlenky většiny zúčastněných, ale kolikrát to určitým situacím dodalo na zábavnosti. Bavilo mě porovnávat jejich názory na některý Samovy pokusy odškrtnout si další položku ze seznamu. A samozřejmě jsem si tak všechny tři i mnohem víc oblíbila. Ke konci knihy jsem fandila všem třem. Samovi a jeho zoufalýmu pokusu vyrovnat se s tím, že už je mu třicet, mládí v háji a přitom ani nedokončil školu, je sám a neměl nikdy možnost prožít si svou pubertu. Lukovi a jeho naději, že by ho Sam třeba mohl někdy milovat, která válčila s jeho strachem z odmítnutí. A hlavně jeho tajnýmu plánování, aby si Sam splnil celej svůj seznam. A Jeremymu a jeho snaze konečně zaskórovat se svou holkou a zároveň se vypořádat s myšlenkou, že by si jeho rodiče mohli najít někoho novýho a už by nebyl jejich číslo jedna.

Nebylo to to, co jsem čekala. Ani trochu. A to v dobrým slova smyslu. Stále totiž nemůžu zapomenout na tu prapodivnou část knihy, kterou jsem od Anyty už četla, a v duchu jsem očekávala, jak se tenhle příběh každou chvilku zvrhne v hromadu melodrama a kýčovitých emocí. Teď to přijde. Nebo na další stránce. Teď už to určitě musí přijít! Samozřejmě, že mi to trochu zkazilo dojem z knihy. Naštěstí se ale nic takovýho nestalo a až do (skoro) úplně samotnýho konce si příběh udržoval stejný tempo a styl - vtip, sem tam nějaký dojímavý chvilky, ale rozhodně nic přehnanýho. Poslední dvě tři kapitolky si autorka klidně mohla odpustit, ale nijak extra mi to potěšení z knihy nezkazilo.

Bylo to lehký, odpočinkový čtení, u kterýho jsem se dobře bavila. Žádný frustrující a nervy drásající zvraty, jen pohoda. Občas mě zaštípaly oči nebo se mi sevřelo srdce nad některou scénou, ale rozhodně to nebyl doják. Nebylo to žádný čtení, který by mě přimělo po dočtení zůstat konsternovaně sedět a dumat nad smyslem života. Ale určitě si to někdy v budoucnu přečtu znova už jen kvůli tomu hřejivýmu pocitu, kterej to ve mně vyvolalo.

A nakonec Samův seznam:
Read the books I should have read in school.
Stay up the whole night dancing.
Have a hangover, wear shades, and eat mince pies.
Go out with someone and go to the bathroom when it’s time to pay.
Date someone ten years older.
Flirt, have fun, don’t fall in love.
Do something crazy with my hair.
Swim with the great whites?
Try a sport.
Take an interest class.
Understand Kanye West. Who the fuck is Kanye West? Find out.
Get into crazy, nasty shape. Lift weights before work!
Do something sexually taboo. (Or just have sex again.)

Žádné komentáře:

Okomentovat