středa 15. srpna 2012

A Game of Thrones - George R.R. Martin (A Song of Ice and Fire #1)

Moje hodnocení: 3/5

Značně přehodnocený a poměrně frustrující fantasy plný intrik, kde kladný postavy umírají mnohem častějc než ty záporný.

První díl všeobecně známý série Hra o Trůny. Nebo spíš první díl série Píseň ledu a ohně se jménem Hra o Trůny. Všichni o tom básní, ať už o televizní sérii, nebo o tý knižní. Nesnáším, když všichni o něčem mluví, velkým obloukem se tomu pak vyhejbám. Nakonec pak ale stejně neodolám a většinou pak lituju, že jsem tak hloupě dlouho čekala. Tak jsem se pustila i do tohohle v naději, že objevím novou sérii, která by konečně z mýho pomyslnýho trůnu sesadila zaklínačskou sérii od Sapkowskiho.

Tahle fantasy série je epická. Bohužel spíš než o kvalitě mluvím o její délce - každá kniha má v průměru přes 800 stran. Knih je prozatím 5, v plánu jich je 7. Na druhou knihu jsme si museli počkat dva roky, na třetí taky, na čtvrtou už pět a na pátou dokonce šest let. Všímáte si trendu? Takže tenhle příběh není pro ty, kteří zrovna neoplývají trpělivostí. A ti, kteří tu trpělivost mají, by si měli začít psát při čtení poznámky, protože pochybuju, že po nějakých deseti letech, kdy snad vyjde další díl, by se ještě někdo dokázal orientovat v záplavě jmen a událostí.

Samotná kniha totiž těch jmen a událostí obsahuje spoustu. Každá kapitola je vyprávěná z pohledu jiný postavy. A že jich je hodně. Je to zajímavej způsob psaní, jenže při takovým množství hlavních postav, který ani nejsou na jednom místě, mě to spíš rozčiluje. Vždycky, když se konečně ponořím do děje a začnu ho prožívat, tak najednou bác, kapitola končí a musím svou pozornost přenýst na úplně jiný místo a k příběhu, který s tím předchozím buď nesouvisí vůbec, nebo jen okrajově. Je to až frustrující.

Fantasy prvků tu moc není. Jedná se o feudální společnost, která je sice na úplně jiným světě, než je ten náš, ale jinak tu moc rozdílů není. Jsou tu sice tvorové, kteří v našem světě neexistují, například draci, kteří jsou ale už vyhynulí, zbyly po nich jenom kosti, stejně tak obři, nebo třeba i direwolf (nejsem si jistá, jak se jmenujou v češtině), kterej je ale v podstatě jen trochu přerostlej vlk, nebo jsou tu ještě náznaky duchů, přízraků, kteří žijou za Zdí, ale prozatím to není nijak víc rozvedený. Rozhodně to není středem příběhu, je to tu jen okrajově. Takže žijeme v představě, že si vlastně čteme fantasy epos plnej magie a kouzel, ale v postatě si čteme jen alternativní verzi našich feudálních dob - intriky, meče, sekery a luky, to je to, oč tu běží.

Autor si vytvořil vlastní svět, kontinenty, národy a kultury, ale přijde mi, že je to i trochu nedomyšlený. Obzvlášť fakt, že zimy trvají několik let, stejně tak léto... Což mi přijde nelogický - který rostliny (většina kterých mimochodem vypadá a jmenuje se úplně stejně jako ty naše) a zvířata (proč jsou na všech fantasy světech koně, krávy, jeleni, vlci, kočky a psi?) by přežily takový podmínky? Buď jen zima nebo jen léto - ať se fauna a flora může přizpůsobit. V takovýmhle klimatu by musel zákonitě každou chvíli vypuknout hladomor.

Hned na začátku jsem byla upozorněná, že je tu spousta dětských charakterů. Uh... jeden Harry Potter mi stačil, nemám zájem přemejšlet nad pohnutkama desetiletých dětí. Co kdybych náhodou zjistila, že se jim až moc podobám? Ne vážně, kamarádka mě uklidnila, že dětí tam je sice spousta (i mladších než těch deset let), ale že jsou popsaní tak vyspěle, že mi vůbec nebude docházet, že nejsou dospělí. Huh? Super, teď jsou i malý děti vyspělejší než já.

Co se týče postav, tak většinu z nich nesnáším, nejradši bych je viděla mrtvý. Mám ráda Aryu, i když je to malá holka, aspoň má kuráž. Jon je fajn, ale nejdřív koná a teprve až pak myslí, je to impulsivní děcko. Bran i Robb začínají bejt zajímaví, ale zatím nemají dost prostoru, aby se víc vybarvili. Sansa asi není zlá, jen je bezmezně pitomá. Ned je sice hodnej a myslí to dobře, ale s tou svou ctí si to (a nejen sobě) dokáže pěkně pohnojit. Caitlin je chladná arogantní mrcha, i když se ji snaží vydávat za kladnou postavu. Její sestra je mrcha taky, ale aspoň se tím netají. Jejího syna by měli shodit ze skály. Littlefingera by měli napíchnout na kůl, stejně tak Joffreyho a celou jeho povedenou rodinku. Joffa bych ale předtím trochu pomučila, odpornej fracek. Královnu nenávidím a nejradši bych ji zaživa upálila, ale docela ji chápu a je prvotřídní záporák. Svůj trůn si "poctivě" vydobyla, tak jí ho nechte. Aspoň má pod čepicí. U Tyriona si stále nejsem jistá. Zdá se jako v jádru dobrej člověk, jen patří ke špatný rodině. Bronn sice není hlavní postava, ale stává se ze mě jeho fanoušek - povyšte ho mezi hlavní charaktery, dejte mu víc prostoru! Daenerys se z ušláplý puťky proměnila v dračici. I když mi přijde trochu šílená a nevím, kam to bude směřovat.

Čtení týhle knihy si ani trochu neužívám. Spíš naopak. Je to frustrující, neustále mě rozčiluje. Ale stejně čtu dál. Ještě nevím, jestli mě postavy zajímají natolik, abych otevřela další díl, ale jestli jo, tak to bude kvůli Aryi, Daenerys a, kéž by se moje prosby vyplnily, Bronnovi.
The ground was so far below him he could barely make it out through the grey mists that whirled around him, but he could feel how fast he was falling, and he knew what was waiting for him down there. Even in dreams, you could not fall forever. He would wake up in the instant before he hit the ground, he knew. You always woke up in the instant before you hit the ground.
And if you don’t? the voice asked.
A jestli ještě jednou uslyším, že zima přichází, tak mě asi jebne.